کد خبر:81904 تاریخ انتشار : 1396/6/4-9:28:26
مدیر اموراجتماعی دانشگاه شهرکرد؛
برطرف کردن تبعیض‌ در امر تعلیم و تربیت یک رسالت بر دوش مسئولان است
افراسیاب صادقی ؛ تقسیم‌بندی دانش‌آموزان در بین مدارس را باعث تغییر نگرش در جامعه دانست و گفت: این کار باعث می‌شود انگیزه دانش‌آموزان سطوح متوسط و پایین جامعه تقلیل پیدا کند.
لینک کوتاه http://chb.bso.ir/id/81904
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی استان چهارمحال و بختیاری ؛ فراسیاب صادقی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما ؛ با اشاره به اینکه یکی از اهداف تعلیم و تربیت در نظام آموزش و پرورش اجتماعی‌سازی دانش‌آموزان است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عناوینی که امروزه در جهان به آن پرداخته می‌شود امر تعلیم و تربیت است، یعنی دانش‌آموزان باید در یک فضای مشترک رشد کنند.

وی ادامه داد: فضای مشترک بدین معنا است که اشتراک‌های آموزشی، فکری و تبادلات اجتماعی به صورتی انجام بگیرد که دانش‌آموزان به سمت اجتماعی شدن حرکت کنند.

مدیر اموراجتماعی دانشگاه شهرکرد با اشاره به تقسیم‌بندی دانش‌آموزان در مدارس دولتی، نیمه‌دولتی، تیزهوشان و غیرانتفاعی، خاطرنشان کرد: متأسفانه این اتفاق منجر به نخبه‌گزینی در بین دانش‌آموزان می‌شود که این انتخاب می‌تواند از لحاظ مالی در مدارس غیرانتفاعی مشهود باشد و افرادی که دارای ضریب‌هوشی بالاتری هستند در مدارس تیزهوشان و نمونه‌دولتی قرار بگیرند که این کار هارمونی جامعه را برهم می‌زند.

تقسیم‌بندی دانش‌آموزان در مدارس باعث تغییر نگرش در جامعه می‌شود

صادقی تقسیم‌بندی دانش‌آموزان در مدارس را باعث تغییر نگرش در جامعه دانست و افزود: این کار باعث می‌شود انگیزه دانش‌آموزان سطوح متوسط و پایین جامعه تقلیل پیدا کند و همچنین دانش‌آموزانی که در مدارس خاص تحصیل می‌کنند یک نوع خودبرتر‌بینی برای آن‌ها ایجاد شود و افرادی که جدا می‌شوند از نظر روانی سطح توقعات از آن‌ها توسط خود، خانواده و مدرسه بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه این تفکیک ممکن است باعث آسیب به فرد و جامعه شود، اضافه کرد: فردی که در مدارس خاص تحصیل می‌کند دائما به خود فشار می‌آورد که اگر مثلا در رشته‌هایی از جمله پزشکی و مهندسی قبول نشوم فاجعه اتفاق می‌افتد و این افکار می‌تواند این دانش‌آموز را دچار اختلال روحی و روانی کند.

در امر تعلیم و تربیت تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان در نظر گرفته شود/قرارگرفتن در بین نخبگان همیشه به معنای ضریب هوشی بالا نیست

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه باید در امر تعلیم و تربیت تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان در نظر گرفته شود، افزود: باید اجازه دهیم هرکس مطابق با توانایی‌های خودش رشد کند و مطابق با تقویت نقاط مثبت خود پیشرفت کند و نباید با تقسیم‌بندی و خط‌کشی آن‌ها را جدا کنیم.

صادقی با تأکید بر اینکه قرارگرفتن در بین نخبگان همیشه به معنای ضریب هوشی بالا نیست، خاطرنشان کرد: ممکن است فرد از لحاظ اقتصادی در یک شرایط و جایگاه خوبی قرار بگیرد و با استفاده از امکاناتی از جمله کلاس‌های خصوصی، کتاب‌های آموزشی موفق به کسب رتبه و حضور در مدارس خاص شود در صورتیکه بسیاری از دانش‌آموزان مناطق محروم که دارای ضریب هوشی بسیار بالایی هستند به‌علت کمبود امکانات و وضعیت اقتصادی نتوانند مدارج علمی را به بهترین نحو طی کنند.

برطرف کردن تبعیض‌ در امر تعلیم و تربیت یک رسالت بزرگ بر دوش مسؤولان است

وی با اشاره به اینکه برطرف کردن تبعیض‌ در امر تعلیم و تربیت یک رسالت بزرگ بر دوش مسؤولان است، تصریح کرد: تقسیم‌بندی دانش‌آموزان می‌تواند یک نوع سرخوردگی در بین آن‌ها به‌وجود بیاورد و دائما حسرت بخورند که ای کاش من نیز از این امکانات بهره‌مند بودم.

مدیر اموراجتماعی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه وجود نخبه علمی در هر جامعه‌ای یک امر انکارناپذیر است،عنوان کرد: فلسفه و اهداف نظام تعلیم و تربیت فراتر از نخبه‌پروری است و رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت این است که آرمان‌ها و ارزش‌ها به‌عنوان محور فعالیت قرار بگیرد و دانش‌آموزان در این راستا رشد و ارتقا پیدا کنند.

صادقی اضافه کرد: اما این نخبه‌گزینی و خط‌کشی بین دانش‌آموزان ما را اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت دور می‌کند و هر دانش‌آموز باید در یک فضای مشترک به فراخور توانایی‌ها و تفاوت‌های فردی خود به جایگاهی که لیاقتش را دارد برسد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* کد امنیتی:
* نظر: